Pytania i odpowiedzi dotyczące tutoringu

Poniżej prezentujemy wybrane pytania z badania dotyczącego tutoringu, przeprowadzonego ze studentami PP. Staraliśmy się odpowiedzieć najlepiej jak potrafimy 🙂
Czy program i cel tych spotkań jest ustalany indywidualnie razem z tutorem, czy trzeba przyjść do programu już z konkretnym pomysłem na jego realizację?
Tutor może pomóc w bardziej dokładnym doprecyzowaniu celu i kierunku realizowanych spotkań, niemniej określony obszar/zakres trzeba znać.
W ramach procesu rekrutacji w 1 etapie trzeba opisać obszar, który nad którym tutor z tutorantem będą pracować/ pomysł /zagadnienie pod projekt/ pomysł na badania/ publikację /umiejętność, którą kandydat chce rozwinąć udoskonalić…
Kolejny etap (2) to wysłanie tego opisu do Rady ds. tutoringu oraz wskazanie wybranego tutora.
Tutora można wybrać spośród 18 certyfikowanych tutorów PP – niezależnie od kierunku studiów.
Etap 3 to rozmowa z tutorem.
Etap 4 informacja o kwalifikacji do programu tutoringowego.
Jakie umiejętności związane z kierunkiem studiów będzie można rozwinąć?
Tutorzy reprezentują różne kierunki studiów, można wybrać tutora, który pracuje w obszarze, który pokrywa się z zainteresowaniami kandydata.
Można skupić się na określonym obszarze wiedzy (pogłębieniem, rozwinięciem), można również wyrazić zainteresowanie przeprowadzeniem badań przygotowaniem publikacji, wystąpieniem na konferencji. Można również zaplanować dalszy rozwój zawodowy, rozwinąć nowe zainteresowanie.
Możliwe kierunki pracy z tutorem obejmują:

  1. pogłębienie ogólnej wiedzy kierunkowej poprzez realizowanie tematów/projektów interdyscyplinarnych, wykraczających poza program studiów;
  2. praca nad wybranym obszarem, związana z samodoskonaleniem, realizacją indywidualnych zainteresowań, pasji;
  3. rozwinięcie kompetencji w zakresie prowadzenia aktywności naukowych poprzez realizację badań, przygotowanie tekstów naukowych do publikacji, przygotowanie wystąpień konferencyjnych;
  4. rozważenie możliwości realizacji różnych ścieżek kariery, w tym w nauce oraz w szkolnictwie wyższym;
  5. wsparcie w realizacji projektu na potrzeby konkursu zewnętrznego;
  6. planowanie dalszej drogi zawodowej;
  7. wyznaczenia ścieżki dalszego rozwoju;
  8. rozważanie tematyki badawczej, która może być tematem doktoratu;
  9. inne
Czy jest to przeznaczone dla wszystkich studentów, niezależnie od ich wiedzy i poziomu? Czy każdy mógłby z niego skorzystać?
Udział w programie tutoringowym jest skierowany do wszystkich, zainteresowanych własnym rozwojem studentów PP, niezależnie od stopnia, formy studiów, semestru (1 semestr trzeba mieć ukończony) oraz poziomu wiedzy.
W jakim czasie byłaby realizowana taka współpraca i w jakich obszarach tematycznych (jeśli chodzi o potencjalne publikacje i badania naukowe)?
Praca z tutorem to cykl ok. 10 spotkań w trakcie jednego semestru, w niektórych przypadkach sytuacja ta może być związana z konkretnym terminem recenzji i publikacji (oczekiwanie na recenzję i publikację może przekraczać czas jednego semestru).
Czy można obrać cel tych spotkań wspólnie z tutorem, zgłosić się z kilkoma pomysłami, nie mając jednego konkretnego celu? Czy ja sama miałabym wymyślić w czym się chce kształcić, w sensie przyjść z gotowym pomysłem?
Można i jak najbardziej zachęcamy do opisania jakie obszary są punktem zainteresowań, na rozwoju jakich umiejętności zależy tutorantowi, jaki obszar wiedzy chciałby rozwinąć/ udoskonalić – tutor pomoże wybrać konkretny kierunek z rozważanych i ustalić cele do osiągnięcia w tym zakresie.
Jakie przykładowe formy realizacji/zadań których można się podjąć w trakcie tego procesu.
Przykładowe zadania mogą przyjąć formę casów, esejów, również przygotowania określonego obszaru wiedzy (np. przy realizacji projektu naukowego).
Czy zakres tematyczny opracowywany w ramach tutoringu narzucany jest odgórnie, czy może wynika on po indywidualnej rozmowie tutora z danym studentem?
Na etapie rekrutacji Studentka/Student sam wybiera zakres tematyczny – opisuje go oraz wybiera tutora, z którym chciałby pracować.
Czy tutoringowi będzie towarzyszyć również część warsztatów grupowych?
Tutoring to indywidualne spotkania z tutorem (1 na 1), aktualnie w programie nie przewiduje się warsztatów grupowych.
Chciałbym móc w pełni zobaczyć i zrozumieć, jak działałby ten program, wraz z wyjaśnieniami jakie byłyby obszary, które tutoring proponowałby poruszać i rozwijać?
Tutor jest specjalistą w obszarze, którym się zajmuje, i wie, jak się w nim poruszać, rozwijać oraz odnieść sukces. Jest opiekunem na szlaku poszukiwań, umie selekcjonować to, co najważniejsze, uczy myślenia, pyta, inspiruje, czasem radzi. Dzieli się swoim warsztatem. Bazując na relacji mistrz–uczeń i integralnym spojrzeniu na rozwój człowieka, stara się o pełny rozwój potencjału tutoranta.

Coach nastawiony jest na realizację celów swojego klienta. W pewnym sensie jest jak taksówkarz (z tą różnicą, że coach oczekuje również wysiłku i zaangażowania od klienta), który ma zawieźć klienta pod wskazany adres. Tym adresem jest cel, który wyznacza sobie klient. Coach nie musi być specjalistą w danej dziedzinie – jest specjalistą od uruchamiania zasobów klienta.

Mentor osiągnął wysoki poziom w tym, co robi, może pochwalić się znaczącymi osiągnięciami, posiada także autorytet wynikający z kierowania się w życiu określonymi wartościami. Nie musi mieć przygotowania pedagogicznego, oddziałuje przede wszystkim swoim przykładem, osobowością oraz osiągnięciami. Cenne są jego rady, wynikające z bogatego, popartego sukcesami do świadczenia. Mentor może dzielić się wiedzą, kontaktami, być osobą, której można powierzyć swoje dylematy (P.Czekierda, B.Fingas, M. Szala (red.), (2018), Tutoring – teoria i praktyka, studia przypadków. Wolters Kluvier, Warszawa).

Jak budować zaufanie i motywację w relacji tutoringowej?
To pytanie do konkretnego tutora, wiadomo jednak, że ze swojej strony należy dołożyć starań, aby skorzystać a programu tutoringowego, co może wymagać pewnego poziomu otwartości. Tutoring jest dla osób zainteresowanych, gotowych na wychodzenie ze swojej strefy komfortu.
Czy praca z tutorem w większości jest zakończona sukcesem? Ile pracy jest ode mnie wymagane poprzez udział w programie?
Zależy od indywidualnego zaangażowania i nakładów pracy własnej – praca z tutorem to również wykonywanie zadań.
Obie strony pracują razem nad konkretnym obszarem. Tutor pracuje w oparciu o posiadaną wiedzę, kompetencje oraz wybrane narzędzia a tutorant realizuje określone zadania i prace (casy, eseje, próby). Udział w programie obejmuje ok 10 spotkań (w 1 semestrze) oraz czas niezbędny na realizację zadań i pracę nad sobą.
Czy będzie on odpłatny?
Udział w tutoringu dla Studentek/Studentów PP jest bezpłatny
Czy tematy poruszane podczas tutoringu będą zgodne z moimi oczekiwaniami i potrzebami?
Tak, właśnie tak działa tutoring.
Jakie korzyści mogę osiągnąć z udziału w tutoringu?
Zależy jaki cel i obszar został wybrany – rozwój w określonym kierunku, udoskonalenie konkretnych umiejętności, może być to projekt, publikacja, wystąpienie konferencyjne, zdobycie doświadczenia w badaniach naukowych…

Oczywiście efekt spotkań z tutorem jest również uwarunkowany własnym zaangażowaniem i pracą
nad sobą. W trakcie tutoriali można też wykonywać zadania, rozwiązywać i pisać casy oraz eseje.
Potencjalne korzyści:

  • indywidualna możliwość rozwoju w wybranym obszarze
  • to szansa, aby udoskonalić umiejętność (sferę), z którą kandydatka/ kandydat nie mógł poradzić sobie samodzielnie do tej pory
  • wyższy poziom kompetencji miękkich – np. moje wystąpienia publiczne już mnie nie stresują, mogę przeprowadzić konstruktywną krytykę, nie obawiam się zabierać głosu, udoskonaliłam/em pracę w zespole, jestem bardziej pewna/y siebie…
  • rozwój umiejętności w zakresie prowadzenia badań, niezbędnych także do udziału w projektach naukowych – np. przeprowadziłam/em pierwsze badania w oparciu, o które powstał artykuł, który również w formie referatu wygłosiłam/em na konferencji…wzięłam udział w projekcie naukowym, pierwszy raz uczestniczyłam/em w procesie prototypowania…
  • otrzymanie profesjonalnego wsparcia w planowaniu kariery zawodowej – wyznaczona ścieżka kariery
  • zidentyfikowanie obszarów wymagających pracy nad sobą
  • odkrycie nowego talentu
  • inne
Na jakiej podstawie osoby do prowadzenia tutoringu byłyby kwalifikowane do tej funkcji?
Mamy już 18 certyfikowanych tutorów, wybranych spośród najlepszych dydaktyków na PP.
W jakiej formie odbywają się te spotkania?
Spotkania – tutoriale trwają zwykle ok. 1h i odbywają się stacjonarnie lub zdalnie w terminach uzgodnionych przez tutora i tutoranta w ciągu jednego semestru.
Czy mogę pracować z kilkoma tutorami jednocześnie?
Nie, jeden tutorial to praca z jednym wybranym tutorem, podczas 1 semestru.
Na czym dokładnie może to polegać, w jakim terminie by się odbywało, w jakich formach?
Udział w programie tutoringowym – rekrutacja (opisanie i uzasadnienie przez studentkę/ studenta obszaru do rozwinięcia, udoskonalenia, poznania podczas programu) – wysłanie maila do Rady ds. tutoringu, ze wskazaniem konkretnego tutora – rozmowa z wybranym tutorem – decyzja –
informacja o kwalifikacji – cykl spotkań z tutorem (w uzgodnionych przez tutora i tutoranta godzinach i formie).

Tutor i tutorant podczas tutoriali ustalają na czym będzie polegało osiągniecie celu i jakie metody oraz narzędzia będą wykorzystane podczas pracy. Tutor i tutorant przygotowują się do każdego spotkania – czasem jest to case do rozwiązania, napisania, przygotowania, może być też esej czy też przemyślenie czegoś.

W tutoringu zorientowanym na np. przeprowadzenie badań zadania mogą być bardziej związane z określonym specjalistycznym obszarem wiedzy.
Kto by się tym zajmował?

Mamy obecnie na PP 18 certyfikowanych tutorów (z różnych wydziałów). Każdy tutor przygotował wizytówkę z opisem obszaru, którym się zajmuje.

Czym się kończą spotkania?
Cykl spotkań kończy się osiągnięciem celu.
Korzyści i efekty są ściśle związane z przyjętym na początku współpracy celem.
Dodatkowo po zakończeniu tutoriali, tutorant otrzyma mikropoświadczenie lub wpis do suplementu.
Jaki procent osób faktycznie czuje, że taki tutoring może pomóc im w realizacji swoich pasji czy wykorzystaniu swoich mocnych stron?
Biorąc pod uwagę uzyskane podczas badań na PP dane (467 osób), prawie 96% jest zainteresowanych dodatkowym rozwojem wykraczającym poza kierunek studiów. Największym zainteresowaniem badanych cieszyła się opcja „praca nad wybranym obszarem”, „planowanie dalszej
ścieżki zawodowej” oraz „pogłębienie wiedzy kierunkowej”. Aż 64 osoby rozważają realizację tematyki badawczej związanej z doktoratem.
Czy jest możliwość obrania ścieżki na która tutoring będzie kładł największy nacisk czy jest to bardziej uniwersalna forma doskonalenia i edukacji?
Tutoring jest indywidualną formą uczenia się – 1 na 1. Kandydat wybiera co ma być zakresem pracy z tutorem – może mieć charakter bardziej naukowy lub rozwijać indywidualne zainteresowania. Tematyka tutoriali może również pokrywać się z ścieżką rozwoju zawodowego (kariery zawodowej).
Czy w przypadku zainteresowania się danym tematem przez więcej niż jedną osobę, spotkania mogłyby być przeprowadzane w większej grupie osób (2-4 osoby)
Praca z tutorem odbywa się w relacji 1 na 1. Aktualnie program tutoringowy na PP nie uwzględnia takiej możliwości, niemniej może się to zmienić w kolejnym semestrze.
Czy tutoring ma wpływ na modyfikacje dotychczasowej siatki godzin czy odbywałby się jako coś dodatkowego?
Spotkania z tutorem realizowane są niezależnie od siatki godzin. Tutor i tutorant umawiają się na tutoriale indywidualnie w odpowiadających im godzinach oraz formie.
Czy można pracować z tutorem z innego wydziału, poza tym na którym się studiuje?
Tak
Czy istnieje możliwość studiowania na tutoringu zamiast normalnych studiów?
Tutoriale, czyli indywidualne spotkania z tutorem są realizowane poza programem studiów. Są dodatkową możliwością rozwoju, która uczelnia oferuje swoim studentom, ale nie zamiennikiem.