Pytania i odpowiedzi dotyczące tutoringu

Czy program i cel tych spotkań jest ustalany indywidualnie razem z tutorem, czy trzeba przyjść do programu już z konkretnym pomysłem na jego realizację?
W ramach procesu rekrutacji w 1 etapie trzeba opisać obszar, który nad którym tutor z tutorantem będą pracować/ pomysł /zagadnienie pod projekt/ pomysł na badania/ publikację /umiejętność, którą kandydat chce rozwinąć udoskonalić…
Kolejny etap (2) to wysłanie tego opisu do Rady ds. tutoringu oraz wskazanie wybranego tutora.
Tutora można wybrać spośród 18 certyfikowanych tutorów PP – niezależnie od kierunku studiów.
Etap 3 to rozmowa z tutorem.
Etap 4 informacja o kwalifikacji do programu tutoringowego.
Jakie umiejętności związane z kierunkiem studiów będzie można rozwinąć?
Można skupić się na określonym obszarze wiedzy (pogłębieniem, rozwinięciem), można również wyrazić zainteresowanie przeprowadzeniem badań przygotowaniem publikacji, wystąpieniem na konferencji. Można również zaplanować dalszy rozwój zawodowy, rozwinąć nowe zainteresowanie.
Możliwe kierunki pracy z tutorem obejmują:
- pogłębienie ogólnej wiedzy kierunkowej poprzez realizowanie tematów/projektów interdyscyplinarnych, wykraczających poza program studiów;
- praca nad wybranym obszarem, związana z samodoskonaleniem, realizacją indywidualnych zainteresowań, pasji;
- rozwinięcie kompetencji w zakresie prowadzenia aktywności naukowych poprzez realizację badań, przygotowanie tekstów naukowych do publikacji, przygotowanie wystąpień konferencyjnych;
- rozważenie możliwości realizacji różnych ścieżek kariery, w tym w nauce oraz w szkolnictwie wyższym;
- wsparcie w realizacji projektu na potrzeby konkursu zewnętrznego;
- planowanie dalszej drogi zawodowej;
- wyznaczenia ścieżki dalszego rozwoju;
- rozważanie tematyki badawczej, która może być tematem doktoratu;
- inne
Czy jest to przeznaczone dla wszystkich studentów, niezależnie od ich wiedzy i poziomu? Czy każdy mógłby z niego skorzystać?
W jakim czasie byłaby realizowana taka współpraca i w jakich obszarach tematycznych (jeśli chodzi o potencjalne publikacje i badania naukowe)?
Czy można obrać cel tych spotkań wspólnie z tutorem, zgłosić się z kilkoma pomysłami, nie mając jednego konkretnego celu? Czy ja sama miałabym wymyślić w czym się chce kształcić, w sensie przyjść z gotowym pomysłem?
Jakie przykładowe formy realizacji/zadań których można się podjąć w trakcie tego procesu.
Czy zakres tematyczny opracowywany w ramach tutoringu narzucany jest odgórnie, czy może wynika on po indywidualnej rozmowie tutora z danym studentem?
Czy tutoringowi będzie towarzyszyć również część warsztatów grupowych?
Chciałbym móc w pełni zobaczyć i zrozumieć, jak działałby ten program, wraz z wyjaśnieniami jakie byłyby obszary, które tutoring proponowałby poruszać i rozwijać?
Coach nastawiony jest na realizację celów swojego klienta. W pewnym sensie jest jak taksówkarz (z tą różnicą, że coach oczekuje również wysiłku i zaangażowania od klienta), który ma zawieźć klienta pod wskazany adres. Tym adresem jest cel, który wyznacza sobie klient. Coach nie musi być specjalistą w danej dziedzinie – jest specjalistą od uruchamiania zasobów klienta.
Mentor osiągnął wysoki poziom w tym, co robi, może pochwalić się znaczącymi osiągnięciami, posiada także autorytet wynikający z kierowania się w życiu określonymi wartościami. Nie musi mieć przygotowania pedagogicznego, oddziałuje przede wszystkim swoim przykładem, osobowością oraz osiągnięciami. Cenne są jego rady, wynikające z bogatego, popartego sukcesami do świadczenia. Mentor może dzielić się wiedzą, kontaktami, być osobą, której można powierzyć swoje dylematy (P.Czekierda, B.Fingas, M. Szala (red.), (2018), Tutoring – teoria i praktyka, studia przypadków. Wolters Kluvier, Warszawa).
Jak budować zaufanie i motywację w relacji tutoringowej?
Czy praca z tutorem w większości jest zakończona sukcesem? Ile pracy jest ode mnie wymagane poprzez udział w programie?
Obie strony pracują razem nad konkretnym obszarem. Tutor pracuje w oparciu o posiadaną wiedzę, kompetencje oraz wybrane narzędzia a tutorant realizuje określone zadania i prace (casy, eseje, próby). Udział w programie obejmuje ok 10 spotkań (w 1 semestrze) oraz czas niezbędny na realizację zadań i pracę nad sobą.
Czy będzie on odpłatny?
Czy tematy poruszane podczas tutoringu będą zgodne z moimi oczekiwaniami i potrzebami?
Jakie korzyści mogę osiągnąć z udziału w tutoringu?
Oczywiście efekt spotkań z tutorem jest również uwarunkowany własnym zaangażowaniem i pracą
nad sobą. W trakcie tutoriali można też wykonywać zadania, rozwiązywać i pisać casy oraz eseje.
Potencjalne korzyści:
- indywidualna możliwość rozwoju w wybranym obszarze
- to szansa, aby udoskonalić umiejętność (sferę), z którą kandydatka/ kandydat nie mógł poradzić sobie samodzielnie do tej pory
- wyższy poziom kompetencji miękkich – np. moje wystąpienia publiczne już mnie nie stresują, mogę przeprowadzić konstruktywną krytykę, nie obawiam się zabierać głosu, udoskonaliłam/em pracę w zespole, jestem bardziej pewna/y siebie…
- rozwój umiejętności w zakresie prowadzenia badań, niezbędnych także do udziału w projektach naukowych – np. przeprowadziłam/em pierwsze badania w oparciu, o które powstał artykuł, który również w formie referatu wygłosiłam/em na konferencji…wzięłam udział w projekcie naukowym, pierwszy raz uczestniczyłam/em w procesie prototypowania…
- otrzymanie profesjonalnego wsparcia w planowaniu kariery zawodowej – wyznaczona ścieżka kariery
- zidentyfikowanie obszarów wymagających pracy nad sobą
- odkrycie nowego talentu
- inne
Na jakiej podstawie osoby do prowadzenia tutoringu byłyby kwalifikowane do tej funkcji?
W jakiej formie odbywają się te spotkania?
Czy mogę pracować z kilkoma tutorami jednocześnie?
Na czym dokładnie może to polegać, w jakim terminie by się odbywało, w jakich formach?
informacja o kwalifikacji – cykl spotkań z tutorem (w uzgodnionych przez tutora i tutoranta godzinach i formie).
Tutor i tutorant podczas tutoriali ustalają na czym będzie polegało osiągniecie celu i jakie metody oraz narzędzia będą wykorzystane podczas pracy. Tutor i tutorant przygotowują się do każdego spotkania – czasem jest to case do rozwiązania, napisania, przygotowania, może być też esej czy też przemyślenie czegoś.
W tutoringu zorientowanym na np. przeprowadzenie badań zadania mogą być bardziej związane z określonym specjalistycznym obszarem wiedzy.
Kto by się tym zajmował?
Mamy obecnie na PP 18 certyfikowanych tutorów (z różnych wydziałów). Każdy tutor przygotował wizytówkę z opisem obszaru, którym się zajmuje.
Czym się kończą spotkania?
Korzyści i efekty są ściśle związane z przyjętym na początku współpracy celem.
Dodatkowo po zakończeniu tutoriali, tutorant otrzyma mikropoświadczenie lub wpis do suplementu.
Jaki procent osób faktycznie czuje, że taki tutoring może pomóc im w realizacji swoich pasji czy wykorzystaniu swoich mocnych stron?
ścieżki zawodowej” oraz „pogłębienie wiedzy kierunkowej”. Aż 64 osoby rozważają realizację tematyki badawczej związanej z doktoratem.